Neuromuskulær Elektrisk Stimulation - NMES

Optimer din genoptræning, træning og restitusion med neuromuskulær el-stimulation - NMES

X
Neuromuskulær el-stimulation - NMES er en moderne og effektiv udgave af el-stimulation, som har været brugt inden for fysioterapien i mange år og i mange sammenhænge.

Effekten af NMES er veldokumenteret i litteraturen.

Sådan foregår behandling med NMES

Behandlingen foregår via et lille håndholdt apparat og nogle trådløse elektroder, der placeres på huden. Elektroderne leder svag strøm ind til muskulaturen og stimulerer til muskelsammentrækning.

Hvad kan NMES effektivt anvendes til

• Genoptræning efter skade eller operation
    Efter skader eller operation er der ofte nedsat muskelfunktion, muskelstyrke og muskelmasse. Med NMES kan man træne specifikke muskler effektivt og tidligt i forløbet, hvilket kan forkorte genoptræningsforløbet.
    Man kan træne musklerne meget tidligt i forløbet, da man
  • Genoptræning efter neurologiske skader
    Ved at benytte NMES under den neurologiske genoptræning, kan man stimulere den ønskede muskelaktivering under specifik og funktionel træning, samt ved træning af dagligdagsfunktioner.
    Man kan med NMES reducere spasticitet, ved at hæmme muskelaktiviteten i den spastiske muskel.
    NMES kan i princippet kun bruges til at træne musklerne, hvis nervevævet er intakt, men for nogle vil man kunne øge muskelkraften i muskler, hvor nerven kun er delvist ødelagt og derved genvinde noget styrke og funktion.
    Mange oplever, ved genoptræning med NMES, at de ikke bliver lige så udtrættede som ved ‘almindelig’ styrketræning.
  • Præstationsfremmende træning
    Ved at benytte NMES under styrketræning, kan musklen tvinges til at skabe en større spænding end kroppen selv er i stand til. Dette kan give en meget intensiv og specifik træning.
    Man kan med NMES lave meget effektiv excentrisk træning, ved at få patienterne til at arbejde mod den bevægelse, som el-stimulationen fremkalder. På denne måde trænes den modsatte muskel til den stimulerede muskel samtidig.
  • Restitution
    NMES kan effektivt benyttes til at øge cirkulationen lokalt i vævet/musklen. Derved fremmes bortskaffelsen af mælkesyre og affaldsprodukter og muskelstivhed reduceres. Man kan derved hurtigere restituere fra hård træning eller konkurrence.
  • Smerter
    Man kan symptombehandle smerter effektivt med el-stimulation. El-stimulationen kan smertelindre ved at "bedøve" området ved at påvirke følenerverne i området. Ved el-stimulation af muskulaturen i området kan udskillelsen af endrofiner (kroppens egen naturlige "morfin") øges og man opnår herved smertelindring i timerne efter behandlingen.
    Smertebehandling med el-stimulation kan sammenlignes med at tage smertestillende medicin, det lindrer smerten i en periode, men det påvirker ikke årsagen til smerten.

Bivirkninger

Der er ingen egentlige bivirkninger ved NMES. Dog forekommer der under stimuleringen en kraftig snurren, som de fleste skal vænne sig til.
Ved præstationsfremmende styrketræning med NMES kan musklerne gå i krampe, hvilket er ubehageligt.
Der kan efter træningen forekomme voldsom DOMS (forsinket muskelømhed). Dette er typisk kun hos personer med stærke muskler, der i forvejen træner meget. Hos patienter med muskeltab efter operation eller ved neurologiske skader ses det sjældent.

Praktisk

Vi har NMES apparat du kan bruge, når du er på klinikken. Det er også muligt at leje eller købe et apparart hos os, til brug der hjemme.Efter instruktion af fysioterapeuten, er du klar til selv at anvende NMES apparatet på klinikken eller hjemme.
Af hygiejniske årsager skal du købe dine egne elektroder, for at anvende NMES på klinikken eller hjemme.

Som medlem af Holbæk Sportsklinik kan du frit benytte vores moderne

Se priser her Priser